عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




چای سیاه می‌تواند از مسمومیت و ابتلا به بیماری ریوی افراد سیگاری جلوگیری کند.

یکی دیگر از فواید نوشیدن چای سیاه که شامل دفع مسمومیت افراد سیگاری است، کشف شد.

دانشمندان که روی چای سیاه و خواص دارویی آن مطالعه می‌کنند، دریافتند چای سیاه می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای افراد سیگاری باشد که در معرض ابتلا به آمفیزم قرار دارند. آمفیزم چهارمین بیماری کشنده جهان است.

بر اساس گزارش زی نیوز، آمفیزم به معنی نابودی پارانشیم ریوی است که منجر به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی ریه و تخریب دیواره آلوئول‌های ریه می‌شود. آمفیزم معمولا به تدریج پیشرفت می‌کند و منجر به نارسایی تنفسی می‌شود.

90 درصد قربانیان این بیماری را افراد سیگاری تشکیل می‌دهند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سیاه از تحریک اکسیدان‌های پروتئین‌ ریه جلوگیری کرده و به این ترتیب از ابتلا به آمفیزم جلوگیری به عمل می‌آورد.

منبع:http://iranbiology.org/



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1024
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
ن : محمدحسین محمدی
ت : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391

بررسي رايانه‌هاي لوحه‌اي
تبلت‌ها را كنار هم ببينيم
استیو جابز سال 2010 با معرفی رایانه لوحه‌ای iPad به سال‌ها تفکر درباره نوآوری در این عرصه پایان داد. در حقیقت او به شروع دوره جدیدی در عرصه سخت‌افزار رایانه‌ای کمک کرد. اگرچه چند سالی بود که تبلت‌های شخصی عرضه شده بود، اما iPad اولین دستگاهی بود که توانست از این قابلیت در بازار مصرف بخوبی بهره ببرد. موفقیت اپل برای شرکت‌های دیگر و همچنین برای علاقه‌مندان فناوری که به دنبال جایگزینی برای پیشنهاد اپل بودند، سودمند بود.

اما، تبلت واقعا چیست؟ در ساده‌ترین تعریف مي‌توان گفت؛ تبلت یک دستگاه همراه محاسباتی است که از تلفن‌های هوشمند بزرگ‌تر است. البته تبلت، اندازه خاصی ندارد؛ برای مثال صفحه نمایش iPad مقداری کمتر از 10 اینچ است، اما تبلت‌های دیگر می‌توانند بزرگ‌تر یا کوچک تر باشند. به طور کلی، اگر یک دستگاه محاسباتی از یک صفحه نمایشگر لمسی استفاده کند و تلفن همراه نباشد، آن‌گاه یک تبلت است.

سال 2010، شرکت Lenovo دستگاهی به نام IdeaPad U1 را در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس‌و‌گاس معرفی کرد. در نگاه اول، این دستگاه شبیه یک لپ‌تاپ معمولی به نظر می‌رسید، اما اگر شما صفحه نمایشگر را از پایه‌اش جدا می‌کردید، لپ‌تاپ به تبلتی با سیستم عامل مستقل تبدیل می‌شد. در همان سال Lenovo نام این دستگاه را به LePad تغییر داد و در چین روانه بازار کرد.

اگرچه تبلت‌ها در شکل، اندازه و ویژگی‌ها متنوع هستند، اما آنها مشخصات مشابه زیادی دارند. تقریبا همه آنها صفحه نمایشگر لمسی دارند و سیستم‌عاملشان توانایی اجرای برنامه‌های کوچک را دارد. لزومی ندارد که تبلت‌ها جایگزین رایانه‌های قدرتمند شوند؛ اما آنها یک فرآیند جدید در زمینه دستگاه‌های محاسباتی به شمار می‌آیند.

در ادامه نگاهی به ویژگی‌های مشترک و اساسی تبلت‌ها خواهیم داشت.

چه چیزی تبلت‌ها را نازک کرده است؟

اگر شما یک دستگاه تبلت را باز کنید تا درون آن را نگاه کنید، متوجه 3 نكته مي‌شويد؛ اول این که شما ضمانت‌نامه دستگاه را باطل کرده‌اید، دوم کارخانه سازنده تمام اجزای تبلت را کنار هم قرار داده تا دستگاهی مناسب و کارآمد بسازد و سوم بیشتر اجزایی که در تبلت می‌بینید مشابه اجزایی است که در یک رایانه معمولی پیدا می‌شود.

مغز متفکر یک تبلت، ریزپردازنده آن است. به طور معمول، تبلت‌ها از پردازنده‌ای کوچک‌تر از پردازنده‌های یک رایانه تمام‌عیار استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود فضای کمتری اشغال شود و میزان گرما تولیدی کاهش یابد. گرما برای رایانه‌ها مضر است و به لحاظ مکانیکی به دستگاه آسیب می‌رساند.

رایانه‌های لوحه‌ای به طور معمول انرژی خود را از باتری‌های قابل شارژ دریافت می‌کنند. با توجه به مدل تبلت‌ مدت شارژ باتری متفاوت است و زمانی بین 8 تا 10 ساعت خواهد بود. برخی از تبلت‌ها باتری‌های قابل تعویض دارند، اما برخی دیگر مانند آیپد و آیپد2، این امکان را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. برای تعویض باتری این تبلت‌ها یا باید آنها را به فروشگاه‌‌های مجاز بدهید تا این کار را برایتان انجام بدهند یا از خیر گارانتی تبلت‌تان بگذرید و خودتان این کار را انجام دهید.

با توجه به کارخانه سازنده، یک تبلت ممکن است برای کار خاصی ساخته شده باشد. CPU رایانه‌‌ها دستورات را در چرخه‌های زمانی اجرا می‌کند که بیشتر این چرخه‌ها در هر ثانیه اجرا می‌شود و بنابراین CPU دستورالعمل‌های بیشتری را می‌تواند پردازش کند. برخی تبلت‌ها پردازشگر تحت ساعت (underclocked) دارند، به این معنا که تعداد فرامینی که CPU در هر ثانیه اجرا می‌کند کمتر از میزان توانایی واقعی آن است. دلیل این که CPU را به این صورت می‌سازند، مصرف انرژی کم و کاهش تولید گرماست.

بیشتر تبلت‌ها نیازی به قدرت پردازش اضافی ندارند. برنامه‌هایی که برای تبلت‌ها وجود دارد نسبت به برنامه‌های رایانه‌ای از پیچیدگی کمتری برخوردارند. اصطلاح رایج برای این برنامه‌ها اپلیکیشن(application) یا اپ (app) است.

علاوه بر باتری وCPU ، اجزای دیگر در یک تبلت معمولی عبارت است از:

شتاب سنج

ژیروسکوپ‌

پردازنده‌های گرافیک

حافظه مبتنی بر فلش

WiFiیا تراشه‌های تلفن همراه و آنتن

پورتUSB و منبع تغذیه

بلندگو

تراشه کنترل‌کننده صفحه نمایش لمسی

حسگر دوربین، لنز و تراشه‌ها

شتاب سنج و ژیروسکوپ به تبلت در تعیین جهتش کمک می‌کند تا نمایشگر گرافیک آن تصاویر را به صورت افقی یا عمودی نشان بدهد. پردازشگر گرافیک یا GPU برای تولید تصاویر مستقل عمل می‌کند. WiFi یا تراشه‌های تلفن همراه به شما امکان اتصال به شبکه‌های رایانه‌ای را می‌دهد. تبلت‌ها ممکن است دارای گیرنده بلوتوث هم باشند. تنها چیزی که شما نمی‌توانید در تبلت‌ها پیدا کنید فن است که دلیل آن کمبود فضاست.

صفحات لمسی و تبلت‌ها

2 روش اساسی برای ساخت صفحات لمسی تبلت‌ها وجود دارد: صفحات مقاومتی و خازنی. کارخانه سازنده باید یکی از این دو روش را انتخاب کند، زیرا این دو باهم سازگار نیستند.

سیستم مقاومتی، لمس صفحه نمایشگر را با کمک فشار تشخیص می‌دهد. تبلت‌هایی با سیستم مقاومتی اغلب نیاز به قلم دارند؛ اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟

این سیستم دارای دو لایه است که یکی از آنها از جنس رساناست. بین این دو لایه فضای خالی وجود دارد. وقتی تبلت روشن است، جریان الکتریکی در سراسر دو لایه وجود دارد. اگر شما به صفحه نمایشگر فشار وارد کنید باعث ایجاد تماس بین دو لایه می‌شود و این کار تغییر میدان الکتریکی در دو لایه را رقم می‌زند.

این تغییرات توسط یک ریزتراشه تشخیص داده ‌شده و روی صفحه نمایشگر ترجمه می‌شود. CPU این مختصات را دریافت و آنها را برای سیستم‌عامل ارسال می‌کند و به این صورت محل تماس تشخیص داده می‌شود.

سیستم مقاومتی بسیار آسیب‌پذیر است. وارد آمدن فشار زیاد ممکن است فضای بین لایه مقاومتی و رسانا را از بین ببرد و موجب خرابی سیستم شود. این صفحات نسبت نوع خازنی، وضوح تصویر کمتری دارند.

سیستم خازنی اما نیازی به فشار ندارد. این سیستم شامل لایه‌ای از یک ماده‌ برای ذخیره بار الکتریکی است. وقتی شما صفحه رسانای این نمایشگر را لمس می‌کنید، مقداری از این بار الکتریکی به وسیله‌ای که با آن صفحه را لمس کرده‌اید انتقال می‌یابد.

به عبارت دیگر، شما برای استفاده از صفحات مقاومتی می‌توانید از هر وسیله‌ای استفاده کنید اما برای استفاده از صفحات خازنی باید از وسایل رسانا استفاده شود.

سیستم‌های خازنی مقاوم تر از سیستم مقاومتی است و نیازی به ایجاد فشار زیاد برای تشخیص محل تماس ندارد. همچنین سیستم خازنی وضوح تصویر بالاتری نسبت به سیستم مقاومتی دارد.

تاریخچه تبلت‌ها

ایده تبلت چندان جدید نیست و به سال 1968 برمی‌گردد. یک دانشمند به نام آلن کی(Alan Kay) پیشنهاد کرد با پیشرفت در فناوری‌های صفحات نمایشگر مسطح، واسط‌های کاربر، کوچک‌سازی اجزای رایانه‌ای و برخی آزمایش‌ها در زمینه فناوری WiFi می‌توان دستگاه رایانه‌ای پیشرفته‌ای ساخت. آلن کی ایده خود را توسعه داد و پیشنهاد کرد این دستگاه می‌تواند برای اهداف کمک آموزشی مناسب باشد. سال 1972 او مقاله‌ای درباره این دستگاه منتشر کرد و آن را کتاب پویا(Dynabook) نامید.

یکی از تبلت‌های اولیه GRiDPad است که برای اولین بار سال 1989 ساخته شد. GRiDPad شامل یک صفحه لمسی خازنی تک رنگ و قلمی سیمی بود. وزن آن حدود 2/2 کیلوگرم می‌شد. در مقایسه با تبلت‌های امروزی GRiDPad زمخت، سنگین و عمر باتری‌اش کوتاه (حدود 3 ساعت) بود.

به دنبال GRiDPad تبلت‌های دیگری بر پایه قلم ارائه شدند که هیچ‌کدام با اقبال عمومی رو به رو نشدند. اپل برای اولین بار با تبلت نیوتن وارد این کارزار شد. دستگاهی که بعد از چند سال همان اندازه که تحسین شد مورد تمسخر قرار گرفت. عمده انتقادها به نیوتن در خصوص نرم‌افزار شناسایی دستنوشته آن بود.

واقعا تا زمانی که استیو جابز برای اولین بار آیپد را به جمعیت مشتاق نشان دهد، رایانه‌های لوحه‌ای محصول مناسبی برای کاربران نبود.

امروزه، شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و HP در حال تلاش برای پیش‌بینی نیاز مصرف‌کننده به منظور طراحی نسل بعدی دستگاه‌های تبلت هستند. باید دید نسل‌های بعدی تبلت‌ها چگونه خواهند بود.

مطهره وجیهی

منبع:

www.homestuffworks.com



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 870
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
ن : محمدحسین محمدی
ت : شنبه 20 اسفند 1390

عجایب بدن(قسمت اول)

-اسید معده شما به قدری قوی است که می تواند یک تیغ ریش تراش را در خود حل کند.

-بزرگترین عضو داخل بدن انسان روده کوچک است.

-مساحت سطح ریه انسان برابر مساحت یک زمین مسابقه تنیس است.

-فشاری که از طریق قلب برای ارسال خون به تمامی نقاط بدن ایجاد می شود. می تواند فواره ای به ارتفاع 9 متر بسازد.

-سرعت عطسه به طور معمول تا 65 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید اما از این مقدار بالا تر نخواهد رفت. پس اگر شنیدید که سرعت عطسه انسان 160 کیلومتر بر ساعت است ، باور نکنید.

-قد انسان در صبحگاه حدود یک سانتی متر بلندتر از شامگاه است.

-بزرگ ترین سلول بدن انسان تخمک است.

وچک ترین سلول بدن انسان اسپرم است.

-80 درصد مغز را آب تشکیل می دهد.

-استخوان فک از همه ی استخوان های دیگر سخت تر است.

- دندان تنها جزیی از بدن انسان است که نمی تواند خود را ترمیم کند.

-شما باور می کنید که فقط  10درصد  مغزتان را به کار می اندازید!؟ این باور غلط است. انسان تقریبا از تمامی ظرفیت مغز خود استفتده می کند.

 

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: برچسب‌ها: سرعت عطسه , بزرگ ترین سلول , کوچک ترین سلول , استخوان فک , سرعت عطسه , مساحت سطح ریه ,
:: بازدید از این مطلب : 796
|
امتیاز مطلب : 192
|
تعداد امتیازدهندگان : 41
|
مجموع امتیاز : 41
ن : محمدحسین محمدی
ت : شنبه 6 اسفند 1390

دانستنی های جالب 

ارسال شده توسط دوستان

 

آیا میدانید: در جهان به ۶۰۰۰ زبان تکلم میشود.

آیا میدانید: هر قاره ای، شهری به نام «رم» دارد.

آیا میدانید: که حلزون می تواند سه سال بخوابد .

آیا میدانید: دلفین ها با یک چشم باز می خوابند .

آیا میدانید: قلب زنان نسبت به مردان تندتر می زند .

آیا میدانید: ناراحتی های پا در زنان
۴ برابر مردان است.

آیا میدانید:کوسه ها از بیماری سرطان در امان هستند .

آیا میدانید: هیچ گورخری، خط های مشابه دیگری ندارد.

آیا میدانید:
۱۳ درصد جمعیت جهان، صحرانشین هستند .

آیا میدانید: چهار پنجم جانوران رو حشره ها تشکیل داده اند.

آیا میدانید: تنها در یک پرواز، زنبور عسل به
۷۵ گل سر می زند.

آیا میدانید: چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگاپیکسل است.

آیا میدانید: ژاپن، پرمصرف ترین کشور جهان در زمینه انرژی است.

آیا میدانید: در ساخت دیوار بزرگ چین، آرد برنج به کار رفته است.

آیا میدانید: توماس ادیسون، مخترع برق از تاریکی وحشت داشت.

آیا میدانید: یک کودک
۴ ساله روزانه بیش از ۴۰۰ سوال می پرسد!

آیا میدانید: شیرها تا سن
۲ سالگی قادر به غرش کردن نمی باشند.

آیا میدانید: در هر یک گرم خاک، حدود
۱۰ میلیون باکتری زندگی می کند.

آیا میدانید: استرس باعث می شود، مرغ ها پرهای خود را از دست بدهند.

آیا میدانید: تعداد مرغ ها در سراسر جهان تقریبا با جمعیت انسان مساوی است.

آیا میدانید: به طور متوسط، هر فردی
۵ سال از عمر خودش را صرف خوردن می کند.

آیا میدانید: سرعت خواندن از صفحه رایانه نسبت به کاغذ معمولی
۲۵ درصد کندتر است.

آیا میدانید: نقاش معروف «لئوناردو داوینچی» معروف ترین نقاشی خود به نام «لبخند مونالیزا» را نه تاریخ زد و نه امضا کرد.

آیا میدانید: بازیافت تنها یک بطری شیشه ای، مقدار انرژی موردنیاز یک لامپ
۱۰۰ واتی به مدت ۴ ساعت را تامین می کند.

آیا میدانید: پرنده فلامینگو قادر است با سرعتی حدود
۵۵ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این پرنده در یک شب حدود ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی می کند.

وارث

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: برچسب‌ها: دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 769
|
امتیاز مطلب : 82
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
ن : همه ی افراد
ت : سه شنبه 25 بهمن 1390

حقیقت های جالب در مورد ناخن (قسمت دوم)

- اگر دقت کرده  باشید  متوجه خواهید شد که ناخن انگشتانی که بلندتر است و دستی که با آن سریع تر می نویسید سریع تر رشد می کند. همچنین ناخن ها در تابستان بیشتر از زمستان رشد می کنند.

- ناخن ها از ماتریکس که زیر یک چین پوستی به نام  کولیکول قرار دارد و از لانولا ماهک که منطقه ای هلالی شکل در قاعده ناخن است رشد می کنند.

- نگاه به ساختار ظریفش نکنید. ناخن ها وظایف دیگری نیز بر عهده دارند، مانند کمک به بلند کردن اجسام یا ایجاد تکیه گاه

- اگر می خواهید بدانید بد نتان  در چه وضعی است ، نگاهی به ناخن هایتان بیندازید. آنها سلامت عمومی بدن را بازتاب می دهند


ادامه را فردا بخوانید



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: برچسب‌ها: ناخن ,
:: بازدید از این مطلب : 843
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
ن : محمدحسین محمدی
ت : سه شنبه 25 بهمن 1390

حقیقت های  جالب در مورد ناخن(قسمت اول)

- نگران شکستن ناخن دستتان نباشید . ناخن دست چهار برابر سریع تر از ناخن پا رشد می کند

- اگر شما هم ناخن بلند دوست دارید بدانید که بلندترین ناخن دست متعلق است به یک زن آمریکایی که هرناخن او شش متر است.

- مواد تشکیل دهنده مو و ناخن مشابه هستند . ناخن هم مانند مو از کراتین تشکیل شده است.

- اگر دچار افتادگی ناخن شده اید باید کمی صبور باشید. شش ماه طول می کشد یک ناخن دست یا پا از ریشه یا نوک رشد کند.

قسمت دوم را روز سه شنبه مطالعه نمایید.



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 831
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
ن : محمدحسین محمدی
ت : سه شنبه 25 بهمن 1390

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ
خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان
دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه
چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛لذا مورد توجه خاص
قرآن قرار گرفته است.
اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک
تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی
ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان
کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، کاهش دهنده
کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از
۶۰
سالگی تعطیل می‌شود.
ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین
آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد.
بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم
تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به
انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون
نیز هفت بار در قرآن آمده است.

Roozban



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 765
|
امتیاز مطلب : 94
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
ن : همه ی افراد
ت : پنج شنبه 20 بهمن 1390
در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی رو میشه در سجیه دید، این شمالیترین شهر دانمارکیهاست ..... جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم میپیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمیشوند و بنابرین این راستا بوجود میاد
 
In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight.  This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea.  Two different seas can not be combined together thus creating this line
و این همان چیزی است که در قرآن آمده است
 
سورة مباركه  الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (19) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (20)  فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (21) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22) 
19. دو دريا را به گونه اي روان كرد كه با هم برخورد كنند.20. اما ميان آن دو حد فاصلي است كه به هم تجاوز نمي کنند.21. پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟
22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.
 
 
سوره مباركه فرقان آیه 53:
« و هو الذي مَرَجَ البحرينِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَينَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
 و اوست كسي كه دو دريا را موج زنان به سوي هم روان كرد اين يكي شيرين و آن يكي شور و تلخ است وميان آندو حريمي استوار قرار داد.
 
سوره مباركه فاطر آيه 12:
وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
 اين دو دريا يکسان نيستند: يکی آبش شيرين و گواراست و يکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خوريد، و از آنها چيزهايی برای آرايش تن خويش بيرون می کشيد و می بينی که کشتي ها برای يافتن روزی و غنيمت، آب را می شکافند و پيش می روند، باشد که سپاسگزار باشيد.
 
سوره مباركه نمل آيه 61:
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَينَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿61﴾
[آيا شريكانى كه مى‏پندارند بهتر است‏] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن، كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و ميان دو دريا برزخى گذاشت؟ آيا معبودى با خداست؟ [نه،] بلكه بيشترشان نمى‏دانند.

Roozban



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 988
|
امتیاز مطلب : 93
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
ن : همه ی افراد
ت : پنج شنبه 20 بهمن 1390

 


در وصف محاسن سویا بسیار شنیده ایم . اخیرا حسن دیگری نیز به فهرست تمامی محاسنی که میشناختیم اضافه شده است : مصرف بالای فراورده های سویا مانند توفو (پنیر سویا ) و شیر سویا احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. به همین دلیل افرادی که سویای زیاد را در برنامه ی غذایی خود می گنجانند احتمال ابلایشان به سرطان ریه 23 درصد کمتر از آنهایی است که میزان سویای مصرفی شان بسیار پایین است .توجه داشته باشید که به طور کلی وبه  تفکیک  جنسیت ، احتمالا ابتلا به سرطان ریه در مردان هشت درصد و در زنان شش درصد است . این را نیز به یاد داشته باشید که تنها سویا نیست که خاصیت ضد سرطانی دارد بلکه برنامه ی سالم وعدم استعمال دخانیات نیز در کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه موثر است.

نویسنده : امیر حسین محمدی

 

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1183
|
امتیاز مطلب : 102
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
ن : محمدحسین محمدی
ت : پنج شنبه 13 بهمن 1390

 

همه ما حتی شده یک بار تبلیغات مربوط  به استفاده از لامپ های کم مصرف به جاهای قدیمی را دیده یا شنیده ایم . صرفه جویی در مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش بهای قبض برق ، مهمترین مزیت استفاده از این لامپ ها است. پس از مدت ها تبلیغ در مورد استفاده از لامپ های کم مصرف و تلاش برای گسترش آن در جامعه مدتی است که هشدار ها در مورد روش نادرست استفاده از آن ها در ایران جدی تر شده . به قول کارشنا س بهداشت تشعشات وزارت بهداشت ،بمب جیوه را به خانه ها آوردیم و در مورد آن آموزشی به مردم نداده ایم . 

خطر در بالای سر

جیوه یک فلز سمی است که روی سیستم اعصاب انسان اثر می گذارد و می تواند به  بروز سرطان هم  منجر شود . درون حباب لامپ های کم مصرف از گاز جیوه استفاده شده است . علی گورانی ، کارشناس بهداشت تشعشات وزارت بهداشت ، یکی از کارشناسانی است که در مورد استفاده ی نادرست از یک تکنولوژی خوب هشدار می دهد . او در گفت و گو در با خبرگزاری ایلنا گفته است در تمام دنیا تکنولوژی هایی مانند لامپ های کم مصرف همراه با بسته های آموزشی به مردم ارائه شد ولی در ایران این وسیله بدون آموزش و فرهنگ سازی مناسب به جامعه راه یافت. به همین دلیل حالا((در خانه ها ، کوچه و خیابان ها شاهدیم که به راحتی لامپ های کم مصرف و فلورسنت خرد و مانند زباله های دیگر حمل میشود ، در حالی که این لامپ ها باید با دستورالعمل ویژه جمع و امحا شوند و  خرده ها و خاک هایمان آن را نباید به هیچ وجه با جاروبرقی جمع کرد.))

راه کارهایی برای کاهش خطر

اشاره به خطر های احتمالی استفاده از لامپهای کم مصرف و مهتابی ( فلور سنت ) برای این  نیست که بگوییم  از این لامپها  استفاده نکنید راه کارهایی وجود دارند  که با عمل به انها  احتمال خطر کاهش می یابد

پرتاب کردن و شکستن لامپ های مهتابی به سرگرمی بعضی افراد به ویژه نوجوانان در خیابان ها وکوچه ها تبدیل شده است درمورد خطرات این کار به انها هشدار دهید .

در صورتی که لامپ کم مصرف یا مهتابی در یک محیط بسته وکوچک شکست تا 15 دقیقه محل را ترک کنید . بعد از بازگشت پنجره ها را باز یا دستگاه تهویه را روشن کنید . هنگام جمع آوری تکه های لامپ دست کش بپوشید یااز دو تکه مقوا کمک بگیرید .

از جارو برقی یا دستی استفاده نکنید  بعد از جمع آوری خرده شیشه ها را درون یک کیسه یا نایلون  قرار دهید در ان را گره بزنید ودرون سطل اشغال بیندازید برای پاک کردن زمین از جیوه هم از دستمال مرطوب استفاده کنید.

در صورتی که این لامپ ها سوختند آنها را به ما شین بازیافت زباله تحویل دهید یا درسطل های مخصوص بازیافت بیندازید .

بهتر است لامپ های کم مصرف را درون حباب قرار دهید و آنهارا در جایی وصل کنید که بیشتر از 30 سانتی متر با افراد فاصله داشته باشد  .

بعد از 5 تا 10 هزار ساعت استفاده از این لامپ ها آنها را تعویض کنید .

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1095
|
امتیاز مطلب : 96
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
ن : محمدحسین محمدی
ت : پنج شنبه 6 بهمن 1390

 

اگر کمی به فعالیت های روزانه خود دقت کنید درمی یابید که سطوح بسیاری را به دلایل مختلف لمس می کنید و شاید خیلی وقت ها این مساله را به کلی فراموش کنید. برای ازمودن صحت این مطلب، کاغذ و قلم بر دارید وبنویسید که به طور معمول در طول روز چه سطوحی را لمس می کنید و فکر می کنید کدامشان بیشترین آلودگی را به دستتان منتقل می کند . با کمی تحمل به راحتی متوجه فراموشی خطرناک خود خواهید شد! سطوح گوناگون هر یک به نحوی و با درجه ای از شدت و ضعف محل رشد و نمو زاد و ولد میکروب ها هستند و همین  امر در رعایت بهداشت فردی و عمومی می تواند تعداد زیادی از این سطوح را در کانون توجه قرار دهد.

سطوحی که با عنوان آ لوده ترین در لیست سیاه قرار گرفته اند به ترتیب عبارتند از :

1-دستگیره پمپ بنزین

2-دستگیره پله برقی

3-دکمه های  دستگاه خود پرداز(یا همان عابر بانک)

4-اسکناس و سکه

در واقع باید به یاد داشته باشید که هیچ کس این سطوح و اشیا را تمیز نمی کند و همین امر باعث  آلودگی و انتقال بالای میکروب از طریق آن هاست. دست های آلوده همواره یکی از عوامل مهم  وانتقال بیماری به شمار رفته اند. در اصل این دست ها هستند که سطوح و اشیای فوق را الوده می سازند و نیز از طریق این سطوح و اشیا به سادگی آلوده می شوند. پس همیشه و مرتب با آب گرم و صابون از جرم دست های آلوده بکاهید.

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: برچسب‌ها: سلامتی ,
:: بازدید از این مطلب : 1308
|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
ن : محمدحسین محمدی
ت : پنج شنبه 29 دی 1390

 

گوشت قرمز بسیار لذیذ است. به همین دلیل بسیازی در خوردن آن افراط می کنند، غافل از اینکه این زیاده روی می تواند احتمال ابتلا  به سرطان کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس پژوهشی جدید ، میانسالانی که روزانه حدود 110 گرم یا بیشتر گوشت قرمز می خورند ، 19 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند. به علاوه ، نوع طبخ گوشت قرمز نیز در میزان سرطان زا بودن آهن موثر است . به نحوی که هرچه گوشت قرمز را بیشتر به صورت کبابی و بریان مصرف کنید، احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش خواهد یافت زیرا کباب یا بریان کردن گوشت بیش از روش های دیگر آن را در معرض مواد شیمیایی سرطان زای حاصل از فرآیند پخت قرار می دهد. با این همه گوشت قرمز مهم ترین منبع آهن و پروتئین است ونباید مصرف  آن را به علت ارتباطش با سرطان کلیه قطع کرد بلکه باید میزان مصرف آن را مطابق برنامه های غذایی سالم تحت نظر متخصصان کاهش داد. عموما در چنین برنامه هایی به طور کلی توصیه می شود که غذا ها ی پرچرب  حاصل از گوشت های فراوری شده کاهش یابد و به جای آنها گوشت کم چرب ، پرندگان، آبزیان و آجیل مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین برای پخت سالم گوشت تا حد ممکن از پختن آن در معرض شعله مستقیم یا سطح داغ خودداری کنید ، زمان پخت را کاهش دهید و قبل از اینکه گوشت را در معرض دمای  بسیار زیاد قرار دهید ، ترجیحا آن را در مایکروویو بگذارید که تا حدی پخته شود . البته فراموش نکنید خوردن گوشت قرمز زیاد حتی اگر به سرطان کلیه منجر نشود باعث افزایش تراکم پلاکت در سرخرگ ها  خواهد شد و مشکلات عدیده دیگری را به بار خواهد آورد.

منبع:مجله  تندرستی

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: برچسب‌ها: سلامتی ,
:: بازدید از این مطلب : 1169
|
امتیاز مطلب : 60
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 28 دی 1390

هزینه مصرف لوازم آرایش در دنیا 19 میلیارد دلار است که از این میزان 7/2 میلیارد دلار مربوط به بازار خاور میانه است.

رتبه اول جهان

کشور ژاپن

رتبه دوم جهان

پورتوریکو

رتبه سوم جهان

ایرلند

رتبه چهارم جهان

انگلیس

رتبه پنجم جهان

--------

رتبه ششم جهان

عربستان

رتبه هفتم جهان

ایران

رتبه هشتم جهان

--------

رتبه نهم جهان

قطر

رتبه دهم جهان

آمریکا

 

زنان ایرانی با مصرف 2/1 میلیارد دلار از بازار فروش لوازم آرایشی ، خریدار 30 درصد لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند. هر زن ایرانی به طور متوسط ماهانه 14 هزار تومان برای خرید  لوازم آرایشی هزینه می کند سرانه سالانه مصرف لوازم آرایشی در خاور میانه 334 دلار است. رتبه ایران در جهان هفتم است.

واقعا این نشان از چیست؟(زیبایی خانم های ایرانی!)

نظر یادتون نره

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , رکوردهای جهانی گینس , ,
:: بازدید از این مطلب : 1138
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 28 دی 1390

چرا در کلیه های انسان سنگ تشکیل می شود؟

وظیفه ی کلیه ها،تصفیه خون با خارج کردن مقدار اضافی سدیم، به صورت نمک و دیگر مواد زائد و محلول در آب است. اگر ادرار به شدت اشباع و غلیظ شود مواد نامحلول در آن کلیه رسوب می کنند.همین رسوب ها سنگ کلیه را به وجود می آورند که قابل حل در ادرار نیست. در واقع اجزای غیر قابل حل با هم جمع و تبدیل به سنگ می شوند. اسیدی یا قلیایی بودن ادرار نیز می تواند به تشکیل سنگ کمک کند. سنگ کلیه غالبا در کلیه به وجود می آید ام می تواند در هر جای دیگری که مربوط به ادرار است نیز تشکیل شود.مثلا در مثانه یا در لوله های جمع کننده ادرار که به مثانه متصل هستند. در حالت طبیعی کلیه ها مواد ضد رسوب ترشح می کنند که مانع از تجمع کریستال ها و پیدایش سنگ در داخل بدن می شوند.اما گاه این مواد کارایی خود را از دست می دهند. اسید اگزالیک ، اسید اوریک و رسوبات کلسیم شایع ترین مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه هستند. گاهی چگالی این مواد در ادرار فرد بالا می رود و بدن وی مستعد ساختن سنگ می شوند. با نوشیدن مایعات بیشتر، غلظت این مواد در ادرار کاهش یافته و شانس رسوب گذاری نیز کمتر می شود.



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , پرسش های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1154
|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 9 شهريور 1390

چرا کبودی ها  تغییر رنگ می دهند؟

کبودی به علت خونریزی زیر پوستی ایجاد می شود. خونی که زیر پوست جمع شده کم کم تجزیه می شود و توسط خون تازه جذب می شود . همزمان با این اتفاقات ، رنگ محل کبودی از آبی تیره به بنفش و بعد زرد تغییر می کند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , پرسش های علمی , ,
:: برچسب‌ها: سوالات علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 1665
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 9 شهريور 1390

 

چرا بعضی اوقات هر چه آب می خوریم تشنگی بر طرف نمی شود؟
تشنگی علامت خطری برای کم شدن مایعات بدن است. این کاهش مایعات می تواند ناشی از عرق کردن زیاد،استفراغ ، اسهال،تب، گر گرفتگی ،آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی باشد. داروهای مدر و استروئید هم می توانند بدن را کم آب کنند. با کم شدن مایعات،بدن،آب بزاق را می گیرد و احساس خشکی دهان به وجود می آورد. خشکی دهان به معنی نیاز به آشامیدن است و این زمانی است که احساس تشنگی می کنید. نوع دیگر تشنگی به صورت تشنگی مداوم بدون توجه به مقدار آشامیدن آب و همراه با دفع فراوان ادرار است که می تواند نشانه بعضی بیماری ها مثل قند بزرگسالان باشد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , پرسش های علمی , ,
:: برچسب‌ها: سوالات علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 1662
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 9 شهريور 1390

 

چرا می گویند خربزه را با عسل نباید خورد و اگر بخوریم دچار دل درد می شویم؟
یکی از باورهای قدیمی درباره اصول تغذیه این است که خوردن بعضی مواد غذایی با موادی دیگر ناسازگار است.منع خوردن خربزه با عسل هم یکی از همین باورهای قدیمی به شمار می رود که ظاهرا باور درستی است.ترکیب خربزه با عسل،التهابات شدید و دل درد به دنبال دارد. از دیدگاه شیمی این واکنش را به قندهای موجود در این مواد نسبت می دهند. عسل دارای لولوز و خربزه دارای قند گلوکز است. هر دو قند به سرعت جذب بدن می شوند و انتالپی را بالا می برند. افزایش آنتالپی می تواند وضعیت عمومی بدن را به هم بریزد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , پرسش های علمی , ,
:: برچسب‌ها: سوالات علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 1421
|
امتیاز مطلب : 85
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
ن : محمدحسین محمدی
ت : چهار شنبه 9 شهريور 1390

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانستنیها و آدرس weekend.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com